Estetik yargıların oluşmasında kişinin içinde yetiştiği, yaşadığı toplumun büyük etkisi var. Bu estetik algısı ve yargısı toplum içerisinde öğrendiğimiz pek çok bilginin harmanlanması sonucunda ortaya çıkıyor. Hayat içerisinde edinilen deneyimlerin, alınan eğitimin de estetik yargıların oluşmasında ya da farklılaşmasında etkisi mevcut.



Duygular, bilgi birikimleri, deneyimler estetik algısı-yargısının oluşmasında önemli bir yere sahip olduğunu belirten Sosyolog Ayşe Demir, bütün bunların yaşa, cinsiyete, içinde yetiştiğimiz topluma, o toplumun kültürüne bağlı olarak farklılık gösterdiğini söylüyor. Duygular, toplumdan topluma değiştiği için estetik yargılar da aynı ölçüde değişiyor. Estetik yargı ilk bakışta bireyin şahsi tercihi gibi görünse de aslında kişinin içinde büyüdüğü toplumun bakış açısının bireyin zihinsel dünyasına yansımasının sonucu.

Demir: Toplumun değer yargılarına bireyin uymasını bekleyen normlar toplumsal düzenle alakalıdır. Estetik normlar da benzer bir süreç içinde şekillenir, temelinde güzel-çirkin kavramı vardır. Günümüzde estetik medya aracılığıyla yaygınlaştırılıyor ve normalleştiriliyor. Televizyon ekranlarından, sosyal medya kanallarından yansıtılan örnek alınacak kadın-erkek imajı bu şekilde ifade ediliyor. Bu görüş artık toplumun geneli tarafından kabul edilmekte ve yeni nesile de aktarılıyor, dedi.

‘’BASIN YOLUYLA GÜZELLİK ALGISI EMPOZE EDİLİYOR’’

Şarkıcı Zendaya, bir moda çekimindeki fotoğraflarının kendisinden habersiz photoshoplanmasına tepki göstermişti. 


Sosyal medya görsel medyadan farklı bir şekilde karşımıza çıkıyor. Medya kişilerin kendisine verilenler dışında farklı şeyleri öğrenme noktasında bireylerin daha aktif katılımının sağlandığı bir alan. Kişilerin akıllı telefonlar yardımıyla farklı uygulamalar aracılığı ile çekmiş oldukları fotoğrafları sosyal medyaya aktarmaları ve bunlar üzerinden alınan birçok beğeni ve yorum artık sıradanlaşmış durumda. Bu yöntem zincir şeklinde devam etmekte ve sürekli olarak benzer yolla çekilmiş fotoğrafların kişilerin hesaplarına yüklendiği görünen bir gerçek. Basın yolu ile sosyal medya üzerinden empoze edilen güzellik algısı tek bir güzellik anlayışını oluşturuyor.