Fashionista'da yayınlanan When Will Fashion Week Finally Go Paperless adlı makalenin çevirisidir.
İşte karşınızda moda hakkında pek de eğlenceli olmayan bir gerçek: Multi trilyon dolarlık moda endüstrisi gezegeni en çok kirleten endüstrilerden biri. Yıllardır uzmanlar fosil yakıtlardan sonra en kirli ikinci endüstri olarak moda dünyasını gösteriyordu. Bu iddianın geçtiğimiz yıllarda sorgulanmasıyla birlikte modanın doğa anaya hiçbir iyilik yapmadığı ortaya çıktı.
Her yıl dünya, sentetik elyaf kullanımı, hızlı tüketim ve arazilere bırakılan kıyafetler yüzünden tehdit ediliyor. Ve bu sorunlar gittikçe kötüleşiyor. 2018 yılında çevresel sürdürülebilirlik grubu Quantis tarafından yayımlanan rapor göre modanın iklim değişikliğine olan etkisi 2005 ve 2016 yılları arasında yüzde 35 artmış durumda. Kullanılan materyaller, tüketim alışkanlıkları ve üretim yerleri en büyük neden olarak görülüyor.
Markalar, görünüşte daha etik bir gelecek yaratmak ve modanın neden olduğu çevresel zararları azaltmak için tasarımda sürdürülebilir yaklaşımları benimserken endüstrinin israf görüntülerinin dijital çağda yüceltilmesi oldukça ironik. Ama moda dünyasının savurganlığı sadece kıyafetle sınırlı kalmıyor. Instagram, Paris ve New York Moda Haftası'nda gönderilen birçok davetiyenin fotoğraflarıyla dolmuştu. Endüstrinin israf görüntülerinin dijital çağda yüceltildiği, Geçtiğimiz yıl Gucci, Versace ve Michael Kors gibi lüks markalar kürk kullanmayı bıraktıklarını açıklamışlardı, erkek giyim markası Noah ise kağıt ve ambalaj atıklarını azaltmayı amaçlıyor.
Defile biletleri moda endüstrisi hiyerarşinin her zaman bir sembolü olmuştur. Sadece üst kademeli markaların zorunlu tuttuğu davetiyeler defilelere katılacak isimlere seçilerek gönderiliyor. Bu davetiyeler, kalın kabartmalıdan elle yazılmış biletlere bazen de deri olanlara kadar değişebiliyor.
Milano Moda Haftası geçtiğimiz Haziran ayında yaptığı son Dolce & Gabbana şovunda misafirlerine erkek kıyafetleri hakkında video oynattıran fonksiyonel bir tablet gönderdi; Plein Sport tenis topları bir gönderdi; Prada, açıldığında ambalaj fazlalığı bırakan bir karton kutu tercih etti.
Biletlerin defileden sonra hiçbir amacı kalmıyor ve çöpe gidiyor. New York'taki Chapter 2 Agency PR firması kurucularından Clara Jeon ''Davetiyelerin daha sonra çöpe atılması bir sır değil, bu sektördeki gereksiz fazlalıklara işaret ediyor'' diyor . "Fiziksel bir davet çok güzel ve düşünceli bir şekilde yapılabilir ama dijital davetleri ve biletleri kullanmayı tercih etmek, bir endüstri olarak daha sürdürülebilir hale gelmek ve atıkları azaltmak için yapabileceğimiz kolay eylemlerden biridir."
2014 yılında The World Count yayımladığı rapora göre iş dünyasının atıklarının yüzde ellisini kağıtlar oluşturuyor. Kağıtların yüzde doksanüçü de ağaçlardan yapılıyor. Moda endüstrisinde bu, davetiyeler, basın ilanları ve defile notları demektir. Online istatistik ve market araştırmaları portlı per Statista, 2014 yılında 407 milyon ton kağıt ve kartonun üretildiğini açıkladı. Biyoatık ve maden gibi birçok nedenle birlikte ağaçlarımızın yok olduğu inkar edilemez bir gerçek. 2030 yılından itibaren The World Count'ın hesaplarına göre sadece yüzde on oranında yağmur ormanları kalacak ve yüzyıl içerisinde tamamen yok olacaklar. Her ağacın üç insana yeterince oksijen sağladığını düşünürse bu insanoğlu için büyük bir tehlike arz ediyor.
Kağıt kullanımında sadece moda haftasındaki markalar suçlu değil. Ayrıca, çalışmalarını portfolyolarla yapan ya da bir modelin editoryal ve ticari çalışmalarını kataloglandıran ve çeşitli projeler için değerlendirmek üzere müdürlerine gönderen ajanslar da var. Davetiyelerde olduğu gibi, bir portföyün işlevsel ömrü, modelin alakalı olduğu kadar kısa. Başarılı adaylar bile portföylerini çöp kutusuna attırabilirler.
Neyse ki yavaş da olsa bu değişmek üzere, en azından Londra'da... Christopher Kane, Marni ve Roberto Cavalli için çalışan casting direktörü Adam Hindle, ''Neredeyse ütün portfolyoları online olarak gönderildi. Çok az basılı model kitaplar yolluyorum. Modeller genellikle bir castinge katılacaklar zaman ilgili uygulamaları için bir iPad'e sahip. Bu yüzden portfolyoları bu şekilde görüntüleyebilirim, "diyor Hindle." Neredeyse her zaman modellerden kartlarını veya 'kompozit kart'larını alıyoruz. Genellikle bazı kartlar gönderiyoruz ve diğerlerini geri dönüştürüyoruz. "
Moda, gereksiz kağıt atıkları üretmek yerine e-davetiye ve basın bültenlerini e-posta gönderimi yoluyla göndermek ve bunu kısa sürede yapmakla yükümlüdür. Üst düzey editörler ve alıcılar sosyal medyada harekete geçmeye başlıyorlar. Geçtiğimiz ay, İngiltere merkezli Another Man'in dijital editörü Ted Stansfield, Twitter'a açık bir mektup gönderdi: "Sevgili markalar / PR şirketleri, lütfen moda haftası için fiziksel biletler kullanmayı bırakabilir misiniz? Plastik bir davetiye aldım az önce ve bu davetiyenin biyolojik olarak ayrışması 450 yıl sürecek. Bu bir israf ve dijital biletler zaten çok daha iyi / daha pratik. ”
Tabii ki, kağıtsız bir moda haftası bazı karışıklıklara yol açabilir. Biletlerin dijitale dönüşmesi sahteciliğinin artmasına neden olabilir ve mekanlara kimliğe erişim gerektirebilir. Ancak bazı markalar bunu zaten yapıyor ve özellikle New York Moda Haftası kağıtsız, Launchmetrics sistemine geçti. Ancak, birçok katılımcı hala e-posta yoluyla alınanlara biletlerin barkodlarını yazdırmak zorunda kalıyor, bu yüzden henüz mükemmel bir sistem değil.
0 Yorumlar